Koncepcja Elektronicznej Giełdy Kwiatowej powstała w wyniku obserwacji i analizy rynku kwiatowego w Polsce. Współpracuje z czołowymi polskimi producentami kwiatów ciętych, daje możliwość polskim firmom dokonywania zakupów bezpośrednio od producentów.
Świeższe i tańsze kwiaty dla Twojej kwiaciarni!
Dystrybucja kwiatów to skomplikowany i kosztowny proces. Aby uprościć zakupy opracowaliśmy innowacyjny system informatyczny, dzięki któremu kwiaciarnie w łatwy sposób będą mogły zamówić rośliny bezpośrednio u ogrodnika, które zostaną sprawnie dowiezione pod drzwi kwiaciarni.
Po prostu – perfekcyjna logistyka!
Opisz na czym polega projekt, który masz zamiar wdrożyć w swojej firmie.
Firma Florand prowadzi działalności na trudnym rynku handlu kwiatami. Podstawowym problemem z jakim zmagają się przedsiębiorcy w tej branży jest krótki czas życia produktu oraz zapewnienie mu odpowiednich warunków przechowywania. To z kolei, wymaga perfekcyjnego opanowania logistyki i dystrybucji, począwszy od zakupu kwiatów i ich transportu, poprzez magazynowanie, aż do ich zaoferowania klientowi detalicznemu. Bardzo duże znaczenie ma więc doświadczenie i praktyczna wiedza jak na tym rynku się poruszać.
Tradycyjny model dystrybucji w branży kwiatowej jest bardzo kosztowny. W kwiaciarni trudno jest zapewnić bogaty asortyment roślin i zarazem minimalizować koszty niesprzedanego towaru, szybko tracącego swoje właściwości dekoracyjne. W przypadku hurtowej dystrybucji ta zależność jest jeszcze bardziej skomplikowana. Aby utrzymać satysfakcjonujący asortyment, trzeba zrekompensować ryzyko dużych strat towaru odpowiednią marżą. Duża konkurencja, w ostatnim czasie, spowodował spadek marż do zbyt niskiego poziomu, często nie rekompensującego ponoszone koszty. Pomimo dużych redukcji kosztów w ostatnim czasie przedsiębiorcy wciąż szukają nowych sposobów ich ograniczania. Ale jak to zrobić gdy działamy na coraz większym rynku, co generuje wzrost kosztów dystrybucji, a asortyment musi być coraz większy ponieważ wymagają tego klienci? Czy możliwe jest stworzenie narzędzi usprawniających i obniżających koszty dystrybucji kwiatów od producenta do kwiaciarni?
Jako praktyk działający od ponad 20 lat w różnych segmentach rynku kwiatowego, twierdzę, że jest to możliwe i konieczne, jednak wymaga zaangażowania i wzajemnego zaufania partnerów branżowych. Możemy ograniczyć koszty dystrybucji kwiatów przez wcześniejsze ich zamawianie przez florystów, którzy wcześniej powinni określać swoje zapotrzebowanie, uzyskując niższe ceny. Dystrybucja musi być precyzyjna, rośliny powinny być ścinane, dostarczane pod konkretne zamówienie. A w tym wszystkim muszą pomóc technologie teleinformatyczne.
Koncepcja
Znam doskonale rynek kwiatowy w Polsce i problemy jego uczestników. Znalazłem rozwiązanie wielu z nich. Potrzebuję zaangażować komputery i informatyków aby uporządkować i usprawnić dystrybucję kwiatów. Do tej pory nie ma takiej platformy informatycznej, czas najwyższy zbudować ją i wdrożyć w życie.
Kamienie milowe jakie muszę przejść do momentu kiedy firma/projekt będą rentowne.
Analiza rynku, rozmowy z uczestnikami rynku, opracowanie założeń logistycznych i informatycznych innowacyjnego modelu dystrybucji kwiatów, znalezienie firmy informatycznej, która opracuje i wdroży system – to wszystko mam już za sobą. Muszę jeszcze znaleźć źródła finansowania, wykonać system teleinformatyczny i pilotażowo wdrożyć go w województwie dolnośląskim. Później pozostanie dopracowanie platformy zakupowej i ogólnopolski rozwój.
Jeżeli projekt polegać ma na zaoferowaniu na rynku nowej usługi lub produktu to wyjaśnij jak wygląda na tym rynku konkurencja i jakie są silne strony Twojego pomysłu na rozwój biznesu, decydujące o przewagach nad konkurentami?
Rynek kwiatów w Polsce jest bardzo rozdrobniony (produkcja, dystrybucja, sprzedaż detaliczna) i panuje na nim duża konkurencja. Od momentu wejścia Polski do UE wzrosła liczba importerów, równocześnie spadła marża, co w konsekwencji ma wpływ na obniżenie jakości oferowanych roślin. Wzmożony import tanich kwiatów to również zagrożenie dla produkcji polskich roślin. Działający w pojedynkę ogrodnicy nie mają możliwości konkurowania z importowanym towarem. Brakuje wspólnego działania aby to zmienić. Teraz jest moment aby to uporządkować. Planuję nowoczesną dystrybucję oprzeć o wiodące hurtownie w regionach. Wzajemna współpraca i bezpośredni dostęp do tysięcy kwiaciarni, pozwoli na wdrożenie z sukcesem innowacyjnego systemu zamówień. Wiem jak zmniejszyć koszty dystrybucji kwiatów od ogrodnika do kwiaciarni, zaoferować bogaty asortyment, polepszyć jakość i świeżość oferowanych roślin, poprawić niezawodność dystrybucji i ułatwić dostępność roślin. Musimy przejść na etapie wyboru oferowanych roślin z namacalnej oferty dostawcy na ofertę z magazynów wirtualnych. Co to znaczy? Florysta powinien z wyprzedzeniem zamawiać potrzebny asortyment z wirtualnej, bogatej oferty roślin od ogrodników, które są dostępne a jeszcze nie ścięte. Dopiero wtedy będzie można myśleć o ograniczeniu marż w dystrybucji hurtowej. Obecni hurtownicy przejmą funkcję dystrybutorów, którzy zamówione rośliny odbiorą z punktu dystrybucyjnego i dowiozą do kwiaciarni, minimalizując ilość kwiatów w wolnej ofercie.
Krótka charakterystyka mojej dotychczasowej działalności.
Działalność w branży kwiatowej zacząłem W 1994 roku od prowadzenia kwiaciarni, rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni, obecnie wdrażam własny projekt kwiaciarni franczyzowych Bukieciarz. W między czasie rozwinąłem sprzedaż hurtową i import w firmie Florand. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florystyczna i pracowni florystycznej Party Flowers.
Komentarze(y) 1
Witam, aktualnie planuje start kwiaciarni internetowej kwiatomat.pl
Proszę o informacje czy jest możliwe spotkanie w Warszawie w celu szerszego omówienia Państwa oferty oraz możliwości współpracy.
pozdrawiam
Tomasz Marls