W tym miesiącu mija 19 rocznica powstania naszej firmy, jednak historia rodzinnego biznesu kwiatowego sięga znacznie dalej. Już w 1978 roku siostra i szwagier obecnych właścicieli firmy Florand s.c. rozpoczęli rodzinną działalność florystyczną w Bolesławcu. Jak odmienne były to czasy dla prywatnego biznesu w Polsce Ludowej niż obecnie (polecam reportaż TVP „Skąd się wzięli badylarze”). Nie było problemem sprzedawanie kwiatów, zdobycie klientów, gdyż niewiele było alternatywnych produktów na prezenty. Problemem było je zdobyć w odpowiednim asortymencie oraz wykazać się wytrwałością w obliczu ciągłych kontroli różnych upoważnionych jednostek aparatu państwowego. Do lat 80-tych ubiegłego wieku aby kupić tylko jeden rodzaj kwiatów, np. goździka trzeba było jechać do ogrodnika, często kilkaset kilometrów. Trudno było więc zapewnić bogaty asortyment. W kwiaciarni królowały polskie kwiaty: goździki, róże, gerbery, frezje, tulipany i najbardziej egzotyczne anturia. Jako dodatki do bukietów używano asparagus, plumosus i gipsówkę. Nie znane były rośliny importowane. Później powoli zaczęły powstawać giełdy kwiatowe umiejscowione na wolnym powietrzu na placach na obrzeżach największych miast. Dzięki takim miejscom można było w umówiony dzień kupić kwiaty w większym asortymencie od wielu ogrodników.

Kwiaciarnia Ireny Pawlik w Bolesławcu – rok 1991.

W Polsce w latach 90-tych, po przemianach ustrojowych pojawiło się wiele nowych możliwości biznesowych, dlatego też ówcześni właściciele kwiaciarni postanowili się przebranżowić. O kontynuację działalności kwiaciarni zadbała wieloletnia pracownica a zarazem mama poprzedniej właścicielki. Dzięki temu rodzinny biznes kwiatowy działał dalej, od roku 1991 jako Kwiaciarnia Irena Pawlik. W tym czasie obecni współwłaściciele firmy Florand Monika i Andrzej Dąbrowscy rozpoczynali swoją przygodę z kwiatami, angażując się w rodzinny biznes kwiatowy. Monika pomagała rodzicom jako kwiaciarka, Andrzej jako zaopatrzeniowiec i początkujący marketingowiec.

Kwiaciarnia Ireny Pawlik w Bolesławcu – rok 1991.

Florand S.C. to rodzinne przedsiębiorstwo w ciągłym rozwoju. Właściciele rozpoczęli biznes kwiatowy w 1994 roku od otwarcia swojej pierwszej kwiaciarni w Lubaniu Śląskim. Wówczas zajmowali się tylko detalicznym handlem kwiatami.

Kwiaciarnia Moniki i Andrzeja Dąbrowskich w Lubaniu – rok 1994.

W lipcu 1996 roku w Bolesławcu powstała kolejna kwiaciarnia.

Kwiaciarnia Moniki i Andrzeja Dąbrowskich w Bolesławcu – rok 1996.

Równolegle w tym czasie sytuacja w branży kwiatowej zaczęła się cywilizować, powstały nowoczesne centra handlu hurtowego, gdzie można było w znakomitych warunkach kupować duży asortyment roślin od polskich ogrodników oraz z importu. Od połowy lat 90-tych powstało wiele hurtowni kwiatów, które miały na celu ułatwić zakupy kwiatów właścicielom kwiaciarni dowożąc je pod drzwi sklepu. Prowadzenie kwiaciarni stało się dzięki temu łatwiejsze i przyjemniejsze. Floryści co jakiś czas udawali się po większe zakupy na giełdy, na co dzień zadawalając się asortymentem dowożonym do kwiaciarni. Zauważając potrzebę zapewnienia zaplecza dystrybucyjnego dla wielu powstających kwiaciarni, współwłaściciele firmy Florand postanowili zająć się handlem hurtowym. W 1997 r. wydzierżawiono pawilony handlowe na targowisku miejskim przy ul Wesołej i firma rozpoczęła działalność jako hurtownia kwiatów Florand S.C.. Aby sprostać potrzebom rozrastającej się firmy, już w marcu 1999 r. swoją działalność przedsiębiorstwo przeniosło do nowych, od podstaw wybudowanych dla potrzeb handlu hurtowego pomieszczeń, w Bożejowicach koło Bolesławca.

Nowowybudowana hurtownia kwiatów Florand w Bożejowicach, koło Bolesławca.

W roku 1999 wraz ze wzmożeniem działań marketingowych właściciel kwiaciarni zaczął myśleć o zmianie nazwy. Miała to być polska nazwa związana z branżą, wskazująca w jednym słowie w czym przedsiębiorstwo specjalizuje się na co dzień. W ten sposób powstała nazwa kwiaciarni – Bukieciarz. We wrześniu 2001 roku, wraz z otwarciem pierwszego marketu w Bolesławcu – Hypernova, w pasażu tego marketu powstała kolejna kwiaciarnia. Było to bardzo trudna a zarazem trafna decyzja.

Kwiaciarnia Bukieciarz w pasażu marketu Hypernova w Bolesławcu – rok 2001.

Spółka prowadzi działalność na trudnym rynku handlu kwiatami. Podstawowym problemem z jakim zmagają się przedsiębiorcy w tej branży jest krótki cykl życia produktu oraz zapewnienie mu odpowiednich warunków przechowywania. To z kolei, wymaga perfekcyjnego opanowania logistyki i dystrybucji, począwszy od zakupu kwiatów i ich transportu, poprzez magazynowanie, aż do ich zaoferowania klientowi. Bardzo duże znaczenie ma więc doświadczenie i praktyczna wiedza jak na tym rynku się poruszać.

Osoby zarządzające Spółką charakteryzują się bardzo duża wiedzą nie tylko z zakresu florystyki ale także wszystkich powyżej wymienionych aspektów związanych z branżą. Długoletnia i wielopokoleniowa tradycja prowadzenia biznesu florystycznego zaowocowała prawie całkowitym zdominowaniem rynku lokalnego. Florand stoi więc u progu nowej fazy rozwoju. Pomysł powielenia sprawdzonego na rynku zagranicznym modelu biznesowego poprzez rozwój sieci kwiaciarni franczyzowych może stanowić „nowe otwarcie” dla Spółki. Obecnie na rynku nie działają na dużą skalę marki konkurencyjne, co daje potencjał do zagospodarowania dużej części rynku. Co więcej powodzenie projektu i zdobycie uznania wśród klientów zaowocuje zwiększeniem zainteresowania w utworzenie kolejnych placówek franczyzowych.

Kwiaciarnia Ireny Pawlik w Bolesławcu – rok 2007.

Widząc możliwość rozwoju firmy w oparciu o model franczyzowy kwiaciarni właściciele Spółki rozpoczęli projekt, który miał wprowadzić ich pomysł w życie. Wszystkie procedury działalności kwiaciarni opisano w Podreczniku Operacyjnym Kwiaciarni Bukieciarz, który stał się elementem Pakietu Franczyzowego. W roku 2007 współpracą franczyzową objęto kwiaciarnię Ireny Pawlik, która od tej pory kontynuowała działalność pod marką Bukieciarz. Opieka franczyzodawców pomogła właścicielce w wielu aspektach codziennej działalności kwiaciarn!i a Spółce pozwoliła zdobyć niezbędną wiedzę praktyczną potrzebną w partnerskiej współpracy z podmiotem zewnętrznym. W marcu 2010 roku właścicielka partnerskiej kwiaciarni działającej pod marką Bukieciarz przeszła na emeryturę, a firma Bukieciarz przejęła działającą od 32 lat kwiaciarnię. Było to pierwsze przejęcie przez firmę Bukieciarz zewnętrznego podmiotu działającego w branży kwiatowej. W tym czasie na lokalnym detalicznym rynku kwiatowym działało 5 kwiaciarni pod wspólną marką Bukieciarz oraz salon florystyczny Amazonia.

Od 2010 roku, po kilku latach mozolnej pracy nad stworzeniem pakietu franczyzowego Grupa Florystyczna Florand jest gotowa na ogólnopolski rozwój w oparciu o partnerów franczyzowych. Jednym z elementów pakietu jest Księga Wizualizacji na potrzeby której opracowano nowy logotyp marki BUKIECIARZ. Jest to zmodyfikowany poprzedni znak, w którym zmieniono barwę, czcionkę oraz dodano kolejny motyw kwiatowy.

Bardzo dobrym pomysłem jest także uzupełnienie sieci franczyzowej o prowadzoną w podobnym modelu sieci hurtowni kwiatowych, pracowni florystycznej oraz ośrodka szkoleniowego. Takie połączenie zapewni franczyzobiorcom nie tylko zwiększenie marż sprzedażowych ale także spowoduje wzrost i unifikację jakości sprzedawanego towaru. To również będzie miało wpływ na postrzeganie marek przez klientów. Od ubiegłego roku Grupa Florystyczna Florand oddaje swój biznes franczyzobiorcom. W ręce partnerów trafią wszystkie rozwijane dotychczas koncepty. Kwiaciarnia Bukieciarz, hurtownia kwiatów Florand, salon florystyczny Amazonia, pracownia florystyczna Party Flowers i ośrodek szkoleniowy Akademia Florystyczna to różne koncepty rozwijane przez Grupę Florystyczną Florand. Firma chce podzielić się swoim pomysłem na biznes z innymi miłośnikami kwiatów, dlatego postanowiła oddać we franczyzę wszystkie rozwijane dotychczas marki.

Siłą Spółki są bez wątpienia osoby zarządzające – doświadczone i wyspecjalizowane w branży florystycznej. Szczególnie cenne w kontekście rozwoju Spółki są ciągłe udoskonalenia i nowe pomysły na prowadzenie biznesu. Bardzo dużą wartość mają także ciągłe obserwacje trendów rynkowych zarówno w Polsce jak i w Europie, które często bywają inspiracją dla nowych pomysłów. Ważnym aspektem jest również umiejętność delegowania poszczególnych obowiązków pracownikom zwłaszcza biorąc pod uwagę ambicje rozwojowe Spółki.