Robimy co możemy, upominamy się, przypominamy o tym, że niektóre firmy z branży kwiatowej były dotknięte obostrzeniami. Więc tym, co odnotowały spadki przychodów należy się pomoc.
Na zaproszenie Agnieszki Winnickiej Prezes Polskie Stowarzyszenie Branży Ślubnej w drugiej połowie grudnia brałem udział w konsultacjach online, gdzie miałem możliwość przedstawienia argumentów na uwzględnienie działalności florystycznej na liście kodów PKD firm objętych wsparciem. Argumenty opisałem w artykule Florystyczna batalia o kody w tarczy
Dzisiaj już wiemy, że do pozytywnego finału już niedaleko, ale po kolei…
16 grudnia 2020 r.
W czasie pierwszej rozmowy online w dniu 16 grudnia z wiceministrami w resorcie rozwoju, pracy i technologii w temacie dodania kodów PKD branży florystycznej do listy firm objętych wsparciem Sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii Andrzej Gut-Mostowy wyjaśnił, że budżet państwa jest ograniczony i środki pomocowe przede wszystkim będą skierowane do sektorów, które całkowicie zostały zamknięte z powodu ograniczeń sanitarnych. Aby utrzymać firmy przez kilka miesięcy aby później mogły wrócić do działalności.
Wiceminister w resorcie rozwoju, pracy i technologii Olga Semeniuk potwierdziła informację, że wsparcie w ramach tarczy 6.0
to już temat zamknięty jest podpisana przez Prezydenta i wchodzi w życie. Pozostaje otwarty temat tarczy 2.0 (PFR). Po rozmowie, po wysłuchaniu naszych argumentów Pani wiceminister obiecała przedyskutować z ministerstwem finansów kwestię dodania florystycznych kodów PKD do listy.
22 grudnia 2020 r.
Parę dni później we wtorek prowadzone były kolejne rozmowy, tym razem dodatkowo z przedstawicielami Polski Fundusz Rozwoju. W czasie tej rozmowy usłyszeliśmy od Bartosza Marczuka z PFR, że oni są tylko wykonawcą decyzji Rady Ministrów.
W trakcie tej rozmowy dostaliśmy informację, że przedstawione wcześniej argumenty dotarły, w dyskutowano nad nimi na szczeblu ministerialnym i jesteśmy bliżej niż dalej do wsparcia przedsiębiorców z branży florystycznej, tych którzy odnotowali znaczne spadki przychodów.
Nasze dwa kody PKD 47.76.Z i 74.10.Z znajdują się na liście, nad którą trwa teraz dyskusja i ostateczna decyzja należy do Rady Ministrów. Do końca roku ogłoszone powinny być kody PKD, które w ostatniej chwili dodane zostaną do listy firm objętych wsparciem.
4 stycznia 2021 r.
Brak odpowiedzi w obiecanym terminie wcale nie oznacza jeszcze złych wiadomości. Po prostu okres świąteczny nam w tym nie pomaga. Monitujemy sprawę dodania florystycznych kodów PKD do listy firm objętych wsparciem. na nasze zapytania otrzymaliśmy odpowiedź z Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii: “Odnośnie do rozszerzenia tarczy finansowej PFR 2.0., PFR oczekuje na decyzję Rady Ministrów. “
5 stycznia 2021 r.
Dzisiaj w porządku obrad Rady Ministrów zaplanowany jest temat wnioskowany przez Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Rozwoju, Pracy i Technologii, który nas interesuje.
➡️ Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm” (ID133)
➡️ Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie programu rządowego „Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm” (ID134)
Czekamy na komunikaty po obradach.
Dzisiaj znalazłem też informację potwierdzającą, że nasze lobbowanie wpłynęło na pojawienie się kodu PKD – 47.76.Z na liście firm, które mogą starać się o wsparcie. To co prawda połowiczny sukces ponieważ jeszcze potrzebna jest akceptacja Rady Ministrów. Poniżej szczegóły projektu Rady Ministrów.
Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm”
Na skutek pandemii wirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, nastąpiły znaczące zakłócenia w funkcjonowaniu gospodarki w wielu regionach świata, w tym w Polsce. W związku z zagrożeniem dla zdrowia obywateli, zdecydowana większość krajów Unii Europejskiej, począwszy od marca 2020 roku, wprowadziła istotne restrykcje sanitarne, mające zapobiec rozprzestrzenianiu się epidemii. Zakłócenia gospodarcze wywołane pandemią COVID-19 mają bezprecedensową skalę i powodują znaczący spadek aktywności gospodarczej. Negatywny wpływ pandemii COVID-19 na gospodarkę Polski obejmuje m.in.:
- szok podażowy wynikający z zerwanych łańcuchów dostaw oraz braku dostępności pracowników;
- szok popytowy na skutek silnego spadku wydatków konsumentów oraz przedsiębiorstw, powodujący znaczący i szybki spadek przychodów w sektorze przedsiębiorstw, w szczególności w sektorach dotkniętych zakazem prowadzenia działalności, z uwagi na restrykcje sanitarne w związku z chorobą COVID-19;
- niestabilność na rynkach finansowych, w tym znaczące spadki cen aktywów finansowych, surowców, osłabienie kursów walut i spadek płynności oraz zaostrzenie warunków kredytowych;
- spadek nastrojów konsumentów i przedsiębiorstw.
Od jesieni 2020 roku, niektóre obszary gospodarki zostały w sposób szczególny dotknięte ponownymi ograniczeniami, np. działalność kulturalna (kina, muzea, itp.), działalność rekreacyjna i sportowa, gastronomia, rozrywka oraz transport, a gospodarka ponownie znalazła się pod znaczną presją z powodu drugiej fali pandemii, która okazała się znacznie bardziej intensywna niż wiosną.
Biorąc pod uwagę powyższe, zauważa się konieczność umożliwienia umorzenia przedsiębiorcom działającym w wybranych branżach, szczególnie dotkniętych restrykcjami sanitarnymi, 100% subwencji udzielonej w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm.
Proces umorzeń subwencji w części zależnej od spełnienia warunków zawartych w Programie, będzie realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju („PFR”) w terminie roku od daty udzielenia finansowania. Inicjalnie wartość umorzenia mogła wynosić od 25 do 75% wartości subwencji.
Rekomenduje się, aby umożliwić wybranym branżom uzyskanie umorzenia do 100% subwencji, zależnie od spełnienia określonych warunków.
Branże dotknięte ograniczeniami:
a. 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
b. 47.81.Z Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach;
c. 47.82.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach;
d. 47.89.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach;
e. 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany;
f. 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania;
g. 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
h. 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;
i. 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne;
j. 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering);
k. 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna;
l. 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów;
m. 59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów;
n. 74.20.Z Działalność fotograficzna;
o. 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
p. 79.11.A Działalność agentów turystycznych;
q. 79.11.B Działalność pośredników turystycznych;
r. 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki;
s. 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;
t. 79.90.B Działalność w zakresie informacji turystycznej;
u. 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
v. 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
w. 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
x. 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
y. 86.90.A. Działalność fizjoterapeutyczna;
z. 86.90.D Działalność paramedyczna;
aa. 90.01 Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny;
bb. 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
cc. 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych;
dd. 91.02.Z Działalność muzeów;
ee. 93.11.Z Działalność obiektów sportowych;
ff. 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
gg. 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem;
hh. 93.21.Z Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki;
ii. 93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych;
jj. 93.29.B Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
kk. 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna; oraz
ll. 96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej,
W tym nowe kody:
mm. 47.76.Z – Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
nn. 17.29.Z – Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektur
oo. 18.12.Z – Pozostałe drukowanie
pp. 18.13.Z – Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku
qq. 18.14.Z – Introligatorstwo i podobne usługi
rr. 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych
ss. 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu: MRPiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu: Jarosław Gowin Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Rozwoju, Pracy i Technologii
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM: I kwartał 2021 r.
Informacje pochodzą z BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ
Pozytywny finał
Dziękuję Agnieszce Winnickiej z Polskiego Stowarzyszenia Branży Ślubnej za totalne zaangażowanie w walkę o wsparcie dla branży ślubnej, w tym florystycznej od pierwszych dni pandemii. Dziękuję za zaproszenie do uczestnictwa w konsultacjach abym mógł przedstawić argumenty dotyczące wsparcia dla przedsiębiorców florystycznych poszkodowanych w wyniku ograniczeń sanitarnych. To co wydawało się niemożliwe zakończyło się pozytywnie.
Trochę trwała batalia o dopisanie PKD kwiaciarni do listy firm objętych wsparciem. Kod 47.76.Z (Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach) pojawił się na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju.
Aktualne informacje o Tarczy Finansowej PFR 2.0 TUTAJ.
Komentarze(y) 6
Małe kwiaciarnie dostały rykoszetem a zostały pominięte w tarczy branżowej 6.0 7.0 8.0 i pewnie 9.0 itd. Wnioskuję o edycję pkd i oddzielenie sprzedaży kwiatów od zwierząt i karmy.
Niestety samozatrudnieni w kwiaciarni nie moga uzyskać żadnej pomocy, prowadzę kwiaciarnię i zastanawiam się nad zamknięciem bo skąd brać na asortyment jak nic się nie kręci.
Moja pracownia działa pod PKD 74.10. Zajmuje się tylko i wyłącznie dekoracją wesel. Nie rozumiem dlaczego zostało ujęte tylko jedno PKD działające w tej branży. Większość firm które znam, pracuje w obszarze ślubnym ma PKD 74.10. Nic tylko płakać….
Ehhhh mam ten sam problem. Spadek przychodów o 100%. A lokal, ZUS itd trzeba wciąż opłacać.
Szkoda że jednym z wymagań jest porównanie okresów 2019/2020. Moja Kwiaciarnia istnieje od początku 2020 roku i także ucierpiała w trakcie pandemii. ;(
Szkoda, że PKD 74.10 nie zostało ujęte.