Czy prowadzenie firmy w tym roku dawało więcej satysfakcji czy zmęczenia?
Kiedy ostatnio pracowałaś tylko 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu?
Czy miałaś czas aby ostatnią chorobę przeleć w łóżku tyle ile zalecił lekarz?
A urlop? Czy udało Ci się wykorzystać przynajmniej 20 dni odpoczynku w roku, z tego dwa tygodnie za jednym razem?
Czy wypłacasz sobie regularnie co miesiąc wynagrodzenie, przynajmniej w wysokości minimalnej krajowej?
To miałabyś zagwarantowane w pracując na etacie!
Ja wiem, to wszystko nie jest ważne dla Ciebie, bo Ty wolisz wolność, swobodę działania, pracę na własne ryzyko i rachunek! Ty chcesz mieć nieograniczone niczym możliwości zarobkowania. Czyli to świadomy wybór bycia przedsiębiorcą!
Choć w ostatnim czasie wszystko co dzieje się dookoła, sprawia, że musisz walczyć o przetrwanie…Może Ty też czasem masz ochotę rzucić to wszystko i poszukać czegoś, co dałoby Ci więcej satysfakcji… bez ciągłego zajeżdżania się?
Listopad to w kwiaciarni najspokojniejszy okres, to czas na analizę i przemyślenia, to czas na podjęcie ważnej decyzji – co dalej?
Czy jest szansa na rozwój i warto pchać ten wózek, czy może warto wybrać jakiś inny wariant na życie? Pamiętaj, jeżeli jest źle, to samo się nic nie zmieni! Jeżeli aktualna strategia nie sprawdziła się, trzeba szukać innej dopasowanej do aktualnej sytuacji na rynku.
W takim momencie jest dobry czas na zrobienie analizy SWOT. Oceń mocne i słabe strony Twojej firmy, a także szanse i zagrożenia z otoczenia.
Zachęcam do przygotowania takiej analizy zawsze w przypadku podejmowania strategicznych decyzji, zarówno przed otwarciem florystycznej firmy, jak i w przypadku kolejnych kroków w rozwoju już działającego przedsiębiorstwa. Taka ocena jest konieczna.
Trzeba ją przeprowadzić „na chłodno”, obiektywnie, konkretnie – poznać swoje słabe i mocne strony. Bo konfrontacja z wymagającym rynkiem florystycznym bywa trudniejsza, niż się wydaje. Czasami na przeszkodzie staną uwarunkowania rynkowe, np. klienci odrzucą wprowadzaną innowację jako zbyt rewolucyjną lub konkurencja stworzy podobny, ale tańszy produkt. Mogą też zadziałać inne czynniki ryzyka, np. ograniczenia prawne czy nieprzewidziane kłopoty finansowe.