Losowanie … z rozwagą

Andrzej DąbrowskiPrzepisy prawa Dodaj komentarz

Jest pomysł, jest spontaniczne działanie, tu i teraz organizujemy …

Wymyślenie skutecznych działań promocyjnych dla kwiaciarni nie jest wcale łatwe. Dlatego nie dziwię się, że gdy zbliżają się „dni kwiatowe” nagle wpadamy na genialny pomysł – zorganizuję konkurs dla klientów:

UWAGA KONKURS!!!
Do wygrania bukiet!
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie.
1. Polub naszą stronę na fb oraz ten post
2. Pod postem oznacz osobę, dla której chcesz zdobyć bukiet.
3. Udostępnij post na swojej tablicy
Nagrodę rozlosujemy dn. 11.02!!! Tylko wśród osób, które spełnią wszystkie 3 punkty.

Pamiętaj! Zasady konkursu powinny być jasne i zrozumiałe, a jednocześnie zgodne z prawem, w przeciwnym wypadku możesz dorowadzić do bolesnych konsekwencji dla przedsiębiorcy i uczestnika nielegalnego konkursu.

Wszyscy tak robią …

Przeważnie takie konkursy ogłaszamy na Facebooku, bo tak najłatwiej, najskuteczniej … ale po pierwsze należy pamiętać, że istnieje coś takiego jak Regulamin Facebooka. Za nie przestrzeganie regulaminu Facebook może zablokować Twój fanpage na krótszy lub dłuższy okres, a w przypadku nagminnych nadużyć, narażasz się na stałe usunięcie konta. Tłumaczenie, że „wszyscy tak robią” nie oznacza wcale, że można ten regulamin łamać.

Konkurs czy loteria?

Kolejna sprawa to odróżnienie konkursu od losowania. Podstawowym wyróżnikiem jest to, że fundamentem loterii jest przypadek. Zamieszczony powyżej przykład wskazuje, że o wygraniu nagrody zadecyduje losowanie, a to już staje się niebezpieczne i może Cię to drogo kosztować. Decydując się na takie działania wypełniasz przesłanki uznania konkursu za loterię, a ta podlega przepisom ustawy o grach hazardowych. Zastanawiałeś się kiedykolwiek jakie obowiązki powinieneś wypełnić przed organizacją takiego konkursu, gdzie o wygranej decyduje „ślepy los”.

Obowiązujące przepisy

Aby loteria była legalna wymagane jest:

  • Zgłoszenie wniosku do najbliższej Izby Celnej i zdobycie zezwolenia, przy czym należy spełnić szereg wymogów i złożyć odpowiednie dokumenty, w tym regulamin. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że Urząd ma na rozpatrzenie wniosku 6 miesięcy.
  • Dokonanie opłaty za wydanie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej albo loterii audioteksowej wynosi 10% wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50% kwoty bazowej.
  • Utworzenie komisji konkursowej, w skład której musi wchodzić osoba z aktualnym świadectwem kwalifikacji Ministerstwa Finansów.

Dopiero po złożeniu szeregu dokumentów i dokonaniu opłaty można bez konsekwencji zorganizować konkurs z elementem losowości.

Groźne konsekwencje

Organizator cytowanego wyżej przykłądu prawdopodobnie nie zdawał sobie sprawy z tego, że w przypadku niewypełnienia wskazanych obowiązków staje się organizatorem nielegalnego hazardu i naraża siebie i uczestników loterii na przykre konsekwencje.
W przypadku loterii, która nie ma zezwolenia, Dyrektor Izby Celnej może wymierzyć karę pieniężną zarówno Organizatorowi, jak i Uczestnikom takiego rodzaju konkursu. Kara dla Organizatora w wysokości 100% z przychodów uzyskanych z Loterii. Kara dla Uczestnika w wysokości 100% wartości uzyskanej w Loterii nagrody. UWAGA!!! Jeżeli nagroda byłaby rzeczowa, to Uczestnik musiałby zwrócić całość jej wartości pieniężnej.

Regulamin konkursu

W regulaminie konkursu powinny znaleźć się następujące informacje:

  • Określenie kto jest organizatorem konkursu.
  • Regulamin Facebook wymaga przekazania informacji, że Facebook nie ponosi odpowiedzialności w związku z organizacją konkursu.
  • Jakie są zasady konkursu (co można zrobić, aby wygrać i w jakiej sytuacji można być zdyskwalifikowanym).
  • Wskazanie wymagań technicznych umożliwiających wzięcie udziału w konkursie.
  • Datę rozpoczęcia i zakończenia konkursu.
  • Kto może uczestniczyć w konkursie.
  • Jak ogłosisz, kto zdobył nagrody.
  • Jakie nagrody są do wygrania oraz zasady wygrywania i nabywania nagród.
  • Zasady reklamacji.
  • Gdzie dostępny jest regulamin.

Klauzule niedozwolone

UWAGA! Zapis w regulaminie konkursu, który jest klauzulą niedozwoloną, jest nieważny. Jedna klauzula niedozwolona wpisana w treść regulaminu konkursu to:

  • kara w wysokości ok. 1000 zł
  • grzywna do 10% przychodu za zeszły rok obrotowy;
  • koszty publikacji wyroku w Monitorze sądowym i Gospodarczym;

Organizując loterię powinieneś liczyć się z tym, że często najróżniejsze podmioty próbują żerować na niewiedzy, wysyłając masowo maile straszaki, próbując zachęcić Cię do polubownego ale kosztownego załatwienia sprawy związanej z nieprzestrzeganiem obowiązujących przepisów.

Dane osobowe

Uczestnik, który bierze udział w konkursie, ujawnia swoje dane. Przetwarzanie danych osobowych zachodzi chociażby w trakcie zbierania adresów do wysyłki nagród dla laureatów konkursu. Organizator powinien uzyskać wyraźną zgodę na przetwarzanie danych osobowych i umieścić w regulaminie lub osobnym pliku politykę prywatności.

Nie wiem czy do tego momentu doczytasz

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż uzyskanie pozwolenia na organizację loterii trwa dość długo, dlatego jeśli chcesz zostać organizatorem, musisz ją odpowiednio wcześniej zaplanować. Pierwszym aktem prawnym, który reguluje przepisy jest Ustawa z dnia z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Określa ona co to jest loteria, wskazuje jej rodzaje, podmiot, przedmiot, organy kontrolne, podatnika, reguluje całe postępowanie. Drugim aktem jest Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej. Wskazuje ona organy kontrolne w zakresie organizacji loterii i całą procedurę.

 

O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski to magister ekonomii, który urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. W 1994 roku zaangażował się w biznes florystyczny, który kontynuuje do dziś. Ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu, specjalizując się w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Aktualnie Grupa Florystyczna Florand, którą stworzył i zarządza skupia wiele florystycznych marek działających w różnych sektorach kwiatowego rynku. Jego szeroka wiedza z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym pozwala mu świadczyć usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej. Ponadto, dzieli się swoją pasją i doświadczeniem, pisząc artykuły o biznesie florystycznym, które publikowane są na blogach wsparcieflorystow.pl i otwieramkwiaciarnie.pl oraz w czasopiśmie NDiO - Flora. https://www.florand.com.pl/nasze-marki/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.