Działamy na trudnym rynku, gdzie podstawowym problemem jest krótka trwałość produktu, co wymaga perfekcyjnego opanowania logistyki. O sukcesie kwiaciarni może zadecydować dobra znajomość przechowalnictwa kwiatów oraz sezonowości popytu. To ułatwia gospodarowanie asortymentem, ustala priorytety sprzedażowe, a więc pozwala uniknąć zbyt dużych strat. Bezmyślne zarządzanie zapasami może doprowadzić kwiatową firmę do sporych kłopotów finansowych. Dlatego logistyka w kwiaciarni czyli zarządzanie zapasami jest tak istotnym tematem.
Zapasy to bowiem nie tylko bogaty asortyment w kwiaciarni i nadwyżki w magazynie, ale też koszty. A może odwrotnie – to przede wszystkim koszty, o których przedsiębiorcy często zapominają. To oczywiste – kwiatów ciętych nie można kupić na zapas. Kwiatowy biznes to ciągłe ryzyko, przecież mamy do czynienia z niezwykle delikatną materią. Jak mieć bogaty asortyment i jak najmniej niesprzedanych roślin wyrzucać do kosza? – to pytanie zadaje sobie każdy przedsiębiorca florystyczny, zarówno nowicjusz jak i ten z doświadczeniem. Kto znajdzie odpowiedź na to pytanie ten osiągnie biznesowy sukces.
Dobór asortymentu
Aby klienci byli zadowoleni z oferty Twojej kwiaciarni musisz starannie dobrać rodzaj i ilość produktów. Jest to klucz dla powodzenia Twojego przedsięwzięcia. Najpierw jednak musisz dobrze poznać swoich klientów, ich upodobania. Powinieneś choć w pewnym stopniu, przewidzieć ich zachowania i do nich dopasować asortyment. Jeżeli jesteś na rynku kwiatowym już parę lat to nie powinno być to dla ciebie problemem. Jeśli w swojej kwiaciarni zdecydujesz się mieć szeroki i głęboki asortyment kwiatów ciętych to musisz uważać aby nie było ich zbyt dużo.
Pamiętaj aby przesadnie rozbudowana oferta nie spowodowała problem z wyprzedaniem towaru na czas. W kwiaciarni świeżość produktu jest ważnym punktem związanym z zarządzaniem zapasami. Czy można zrobić zamówienie na kolejne dni patrząc tylko na to, ile sprzedało się poszczególnego towaru w dniach poprzednich? Niestety logistyka w kwiaciarni nie może być zbyt automatyczna. W każdej kwiaciarni zapotrzebowanie na kwiaty trzeba na bieżąco analizować.
Kosztowne zapasy
Aby opisać zagadnienie zarządzania zapasami najpierw chciałbym zwrócić uwagę na rodzaje kosztów związanych z zapasami. Oprócz kosztów pozyskania zapasów musimy się liczyć z kosztami związanymi z utrzymaniem zapasów oraz koszty wyczerpania zapasów.
W skład kosztów utrzymania zapasów wchodzą przede wszystkim koszty:
- finansowania – w zapasach zamrożona jest gotówka, która być może pochodzi z kredytu, więc kosztuje, a jeżeli nie to można by nią finansować inne przedsięwzięcia;
- magazynowania – koszty amortyzacji powierzchni magazynowych oraz koszty oświetlenia, ogrzewania, chłodzenia, itp.;
- starzenia się – to koszty starzenia fizycznego związane z utratą pierwotnych walorów użytkowych. Natomiast jeżeli w kwiaciarni zabraknie kwiatów to możemy się spodziewać dodatkowych kosztów, tzw. kosztów wyczerpywania się zapasów:
- musimy ponieść koszty pozyskania nagłych, dodatkowych dostaw,
- jak również kwiaciarnia będzie narażona na utratę potencjalnych przychodów i zysków, przecież gdy nie będzie czym handlować to nie będzie przychodów.
Logistyka w kwiaciarni – warto planować i prognozować
W branży florystycznej istotnym obszarem zarządzania przedsiębiorstwem jest planowanie i prognozowanie. Przecież kwiaty z których wykonujemy bukiety musimy zakupić, a usługa florystyczna wymaga wcześniejszego zatrudnienia florystów, w takim przypadku planowanie nabiera dodatkowego, zasadniczego znaczenia dla przygotowywania pracy i pełnego wykorzystywania możliwości firmy.
Niestety w większości przypadków planowanie i prognozowanie jest intuicyjne. W Twoim przedsiębiorstwie wcale tak być nie musi, ponieważ dobre, systematyczne planowanie i prognozowanie nie jest jednoznaczne z koniecznością wykonywania skomplikowanych analiz, wymaga tylko trochę pracy analitycznej i doświadczenia.