Na początku grudnia ubiegłego roku departament prawny Ministerstwa Finansów przekazał Ministrowi Finansów nową wersję przepisów o wystawianiu faktur VAT. Zmiany w zasadach wystawiania faktur w najnowszym projekcie są odpowiedzią na luki, które mogły zaistnieć od 1 stycznia 2013 r.
Przedstawiony do podpisu Ministra Finansów projekt rozporządzenia o zmianie rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług wynika z nietypowej drogi legislacyjnej, jaka objęła w tym roku przepisy o podatku VAT. Nowelizacja ustawy o podatku VAT zawierająca m.in. zasady wystawiania faktur, została bowiem przesunięta ze stycznia 2013 r. na kwiecień 2013 r. i odpowiednio styczeń 2014 r. Powstała zatem luka w stosowaniu przepisów w roku 2013. Brak przepisów mógł dotyczyć m.in. wystawiania faktur.
Proponowana dotychczas wersja rozporządzenia o fakturach nie uwzględniała zmian w ustawie o podatku VAT, jakie mają obowiązywać od kwietnia 2013 r. Przedstawiony do podpisu Ministra projekt uwzględnia przesunięcie terminu wprowadzania zmian w ustawie o podatku od towarów i usług. Obowiązywać ma przez cały 2013 r., aż do wejścia w życie ustawy o VAT. Od 2014 r. zasady wystawiania faktur wynikać już będą bezpośrednio z aktu ustawowego.
Pełny tekst rozporządzenia zawierającego zmiany w zasadach wystawiania faktur dostępny jest na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.
Proszę zwrócić uwagę, że po zmianach wprowadzonych od 1 stycznia br. w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie m. in. wystawiania faktur, z par. 5 ust. 1 pkt 1 usunięto słowa „nazwy skrócone”, co oznacza, że na fakturach w części dotyczącej danych sprzedawcy i nabywcy muszą być stosowane ich pełne nazwy.
W związku z tym warto sprawdzić swoje dane osobowe u kontrahentów, z którymi kontynuujecie współpracę, czy dotychczas figurowała nazwa skrócona czy pełna. Proszę szczególną uwagę zwrócić na ten problem podczas dokonywania zakupów i odbierania faktur od sprzedawców. Oczywiście na wystawianych przez Was fakturach sprzedażowych też musi być używana pełna nazwa firmy jako sprzedawcy.
Nie wiadomo jak restrykcyjna będzie polityka organów podatkowych w tym zakresie, nie warto jednak ryzykować i trzeba dostosować się do wymogów przepisów, o których mowa wyżej.