Wzrost liczby likwidacji przedsiębiorstw niepokoi

Andrzej DąbrowskiBadanie rynku, Rynek polski, WF, Zarządzanie w kryzysie Dodaj komentarz

O ile liczba październikowych rejestracji, wynoszących 24,7 tysiąca, wpisuje się w trend obserwowany w ostatnich miesiącach, to w przypadku wyrejestrowań działalności mamy w październiku wzrost. Ubiegły miesiąc był najbardziej obfitujący w tego typu decyzje od lutego bieżącego roku. Trudno jednak znaleźć jedną przyczynę takiej sytuacji. Na wzrost liczby likwidacji przedsiębiorstw złożyć się mogły pogarszające się warunki ekonomiczne i wynikający z tego wzrost poczucia niepewności objawiającego się chociażby niechęcią do inwestowania.

Wzrost liczby likwidacji przedsiębiorstw na przełomie roku

Wykres: dane GUS.

Najwięcej decyzji o zamknięciu działalności gospodarczej zapada na przełomie roku

Dostępne statystyki GUS dla pełnych miesięcy, które obejmują okres od grudnia 2011 roku do sierpnia 2012 roku, pokazują, że największy wzrost liczby likwidacji przedsiębiorstw przypadł na styczeń. Tylko w tym miesiącu wyrejestrowało się 42 582 działalności. Zjawisko to ma mniejsze podstawy natury ekonomicznej, większe zaś – psychologicznej. Przełom roku to wysyp decyzji o zamknięciu firmy. Przełom roku to zwyczajowo okres podsumowań, które czasami nie wypadają zbyt dobrze. Dla wielu branż koniec roku to najgorętszy okres, a więc czas wyższych przychodów dla firm. Jeśli rozczarują przedsiębiorcę, jest on bardziej skłonny podjąć pochopną decyzje o likwidacji lub zawieszeniu działalności, zamiast spokojnie zastanowić się, jak zrestrukturyzować swój biznes, poszukując pomocy specjalistów.

O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski to magister ekonomii, który urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. W 1994 roku zaangażował się w biznes florystyczny, który kontynuuje do dziś. Ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu, specjalizując się w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Aktualnie Grupa Florystyczna Florand, którą stworzył i zarządza skupia wiele florystycznych marek działających w różnych sektorach kwiatowego rynku. Jego szeroka wiedza z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym pozwala mu świadczyć usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej. Ponadto, dzieli się swoją pasją i doświadczeniem, pisząc artykuły o biznesie florystycznym, które publikowane są na blogach wsparcieflorystow.pl i otwieramkwiaciarnie.pl oraz w czasopiśmie NDiO - Flora. https://www.florand.com.pl/nasze-marki/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.