Interpelacja do ministra gospodarki w sprawie rynku hurtowego i trudnej sytuacji kwiaciarzy i florystów w Polsce

Andrzej DąbrowskiPublikacje, Rynek polski, WF, Zakup kwiatów, Zarządzanie w kryzysie Dodaj komentarz

Interpelacja nr 7023

do Ministra Gospodarki

w sprawie rynku hurtowego i trudnej sytuacji kwiaciarzy i florystów w Polsce.

Szanowny Panie Ministrze! Na tegorocznym spotkaniu przedstawiciele Stowarzyszenia Florystów Polskich, producenci i hurtownicy dyskutowali o przyczynach trudnej sytuacji w branży oraz propozycjach mogących ją poprawić.

Jednym z głównych powodów, na który zwracali uwagę, jest zanikający zwyczaj obdarowywania kwiatami. Dlatego też celem działalności SFP jest uświadamianie i kształtowanie kultury wręczania kwiatów. Kolejną przyczyną spadku obrotów w kwiaciarniach mocno akcentowaną przez przedsiębiorców jest możliwość zakupu w hurtowniach i na giełdach przez osoby, które nie są związane z branżą florystyczną. Osoby prowadzące kwiaciarnię, kupując kilkanaście paczek roślin, płacą za paczkę dokładnie taką samą cenę, jak osoba detaliczna. Floryści prowadzący własny biznes na zakupiony w hurtowni towar muszą nałożyć swoją marżę, co powoduje wyższe ceny w kwiaciarniach, a klienci detaliczni naturalnie chcąc zaoszczędzić, wolą kupować większą ilość u sprzedawców hurtowych po obniżonej cenie.

W krajach Europy Zachodniej sytuacja rynku hurtowego jest w części regulowana, a hurtownie w dużej mierze są zamknięte dla klientów detalicznych. Dotyczy to także wielu innych dziedzin gospodarki i usług.

W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Jakie jest stanowisko ministerstwa wobec możliwości zamknięcia rynku hurtowego w Polsce dla odbiorców indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz możliwe skutki takiego działania?
  2. Czy z perspektywy praktyki polskich hurtowni i producentów stosowane są identyczne ceny zarówno dla odbiorców indywidualnych kupujących w większych ilościach, jak i sprzedawców prowadzących działalność gospodarczą, w tym wieloletnich kontrahentów?
  3. Jaka jest skala sprzedaży detalicznej w hurtowniach?
  4. W jaki sposób funkcjonuje rynek hurtowy w krajach Unii Europejskiej, w szczególności w branży jakie omawia niniejsza interpelacja?

Z wyrazami szacunku

Posłowie Marek Krząkała

i Ryszard Zawadzki

Rybnik, dnia 3 lipca 2012 r.

O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski to magister ekonomii, który urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. W 1994 roku zaangażował się w biznes florystyczny, który kontynuuje do dziś. Ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu, specjalizując się w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Aktualnie Grupa Florystyczna Florand, którą stworzył i zarządza skupia wiele florystycznych marek działających w różnych sektorach kwiatowego rynku. Jego szeroka wiedza z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym pozwala mu świadczyć usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej. Ponadto, dzieli się swoją pasją i doświadczeniem, pisząc artykuły o biznesie florystycznym, które publikowane są na blogach wsparcieflorystow.pl i otwieramkwiaciarnie.pl oraz w czasopiśmie NDiO - Flora. https://www.florand.com.pl/nasze-marki/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.