Grupa Monceau Fleurs – spotkanie z największą siecią kwiaciarni na świecie

Andrzej DąbrowskiFranchise Expo Paris, Franczyza, Publikacje, Rynek europejski, Rynek zagraniczny, WF, Wywiady Dodaj komentarz

Podczas wizyty na Franchise Expo Paris odwiedziłem ogromne stoisko na targach – największej sieci kwiaciarni na świecie, grupy Monceau Fleurs.

Grupa Monceau Fleurs to obecnie największa sieć kwiaciarni franczyzowych na świecie.

W tej chwili należy do niej 500 kwiaciarni w 8 krajach: Francji, Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Luxemburgu, Belgii, Anglii, Japonii. Kwiaciarnie działają pod trzema markami: Monceau Fleurs (200 placówek), Rapid Flore (215) oraz Happy (200).

Miałem przyjemność rozmawiać z specjalistą ds. rozwoju sieci panią Caroline Meudre. Uzyskałem wiele ciekawych informacji na temat konceptu franczyzowego. System działa od 1998 roku. Umowa z franczyzobiorcami zawierana jest na 7 lat. Wszyscy partnerzy po skończeniu obowiązującej umowy przedłużali ją, świadczy to o satysfakcjonującej współpracy. 50% franczyzobiorców to franczyzobiorcy wielokrotni, oznacza to, że prowadzą kilka kwiaciarni.

Aby przystąpić do sieci nie trzeba mieć doświadczenia we florystyce.

Przede wszystkim trzeba mieć chęci, kapitał i zdolności menadżerskie. Kandydat musi przez sześć tygodni poznać wszystkie aspekty działalności kwiaciarni, Dotychczasowi partnerzy franczyzowi przekwalifikowali się z różnych zawodów, byli: bankowcami, kadrowcami, handlowcami, rzemieślnikami zdarzali się nawet prawnicy. Sieć rozwija się z dynamiką około 30 kwiaciarni rocznie. Zdążają się też odejścia z sieci – w ubiegłym roku zakończyły działalność 2 kwiaciarnie.

Jaka kwota jest potrzebna aby otworzyć kwiaciarnie sieci Monceau Fleurs, obecnej na Franchise Expo Paris?

Na to pytanie rozmówczyni bez mrugnięcia okiem podała kwotę 80 000 euro. Szybko włączył mi się kalkulator w głowie i wyliczył kwotę w złotych – 320 000 – sporo! Jednak po wysłuchaniu kontynuacji wypowiedzi ugięły mi się kolana – kwota, którą wcześniej usłyszałem to tylko 30% całej inwestycji i tyle franczyzobiorca musi zapewnić kapitału, na resztę – 160 000 euro pomaga sfinansować franczyzodawca.

Franchise Expo Paris - Grupa Monceau Fleurs 1

Prawie milion złotych – bardzo dużo. Jednak pod uwagę musimy wziąć to, że mamy do czynienia z największą siecią kwiaciarni na świecie o bardzo mocnej marce, w najlepszych prestiżowych lokalizacjach we Francji, o powierzchni sklepu 100 – 150 m². Ta kwota obejmuje licencję, szkolenia, projekty, adaptacje lokalu, wizualizację kwiaciarni, koszty reklamy w początkowym okresie działalności, zatowarowanie, system informatyczny i wiele innych udogodnień.

Statystyczny Polak po usłyszeniu tej kwoty pomyślałby: po co miałbym inwestować taka kwotę w otwarcie kwiaciarni. Jednak 500 osób związanych umową franczyzową z Monceau Fleurs pomyślało inaczej, a przedłużanie umowy o kolejny okres oraz franczyzy wielokrotne są dowodem na to, że jednak biznes kwiatowy w formie franczyzy może być kwitnący. Franczyzodawca w regionie paryskim może spodziewać się rocznego przychodu w sumie 800 000 euro z średnią marżą na poziomie 60% (nie mylić z narzutem). Natomiast w innych regionach Francji właściciel może spodziewać się przychodu na poziomie 500 000 euro przy średniej marży 53%.

Franchise Expo Paris - Grupa Monceau Fleurs 2

Jakich przychodów może spodziewać się kwiaciarnia w Polsce?
Jakie są różnice między rynkiem kwiatowym we Francji i w Polsce?
Już w kolejnych tekstach. Zapraszam.

Artykuł napisany dla forumkwiatowe.pl, opublikowany 2011.04.14.

W przypadku wykorzystania tekstów oraz fotografii uprzejmie proszę o podanie źródła – GRUPA FLORYSTYCZNA FLORAND oraz o przesłanie informacji oraz linku do strony na adres: a.dabrowski@florand.com.pl

O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski to magister ekonomii, który urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. W 1994 roku zaangażował się w biznes florystyczny, który kontynuuje do dziś. Ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu, specjalizując się w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Aktualnie Grupa Florystyczna Florand, którą stworzył i zarządza skupia wiele florystycznych marek działających w różnych sektorach kwiatowego rynku. Jego szeroka wiedza z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym pozwala mu świadczyć usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej. Ponadto, dzieli się swoją pasją i doświadczeniem, pisząc artykuły o biznesie florystycznym, które publikowane są na blogach wsparcieflorystow.pl i otwieramkwiaciarnie.pl oraz w czasopiśmie NDiO - Flora. https://www.florand.com.pl/nasze-marki/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.