Franczyza – nowe branże
Oprócz Multifoodu, No+Vello czy Mediq pojawiło się w naszym kraju jeszcze kilka kolejnych konceptów reprezentujących zupełnie nowe dla rynku franczyzowego branże bądź segmenty.
Sukcesem okazał się franczyzowy debiut Bajartu, firmy zajmującej się artystycznym malowaniem wnętrz. Ogłosiła ona plany rozwoju poprzez franczyzę jeszcze w 2009 r., ale w samej końcówce. Wtedy to, w grudniu powstał pierwszy oddział franczyzowy. Ta młoda i dość nietypowa sieć szybko była w stanie zachęcić do współpracy kolejnych biorców – dziś ma ich już siedmiu.
W tym roku debiutowały także z systemami franczyzowymi pierwsze sieci kwiaciarni – Fashion Flowers, Bukieciarz, Kwiatoteka. One jednak nie odnotowały na razie znaczących sukcesów w zakresie pozyskiwania franczyzobiorców. Bez franczyzobiorców jest także na razie Swiss, sieć sklepów z zegarkami. Ogłoszenie rozwoju poprzez franczyzę jest jednak w przypadku tej firmy wydarzeniem z ostatnich tygodni. Biorąc pod uwagę fakt, że sieć działa na rynku długo (od 1999 r.), jest już dość dobrze przetestowana (ok. 60 lokalizacji), a do tego nie ma bezpośredniej konkurencji, która proponowałaby franczyzę, można liczyć na to, że uda jej się w przyszłym roku pozyskać pierwszych partnerów.
Szczególnym konceptem, łączącym sklep piekarniczy z minikawiarenką, jest Gorąco Polecam Nowakowski. Ta sieć, podobnie jak Bajart, uruchomiła system franczyzowy jeszcze w 2009 r. Ten rok pokazał, że franczyza to był strzał w dziesiątkę. Na koniec 2009 r. sieć miała 13 placówek, w tym jedną franczyzową. Dziś jest ich już 19, z czego 18 działa w systemie franczyzowym bądź ajencyjnym.
Więcej TUTAJ
Artykuł został opublikowany na portalu franczyzawpolsce.pl w dniu 2010.12.29